روش پاپ اسمیر استاندارد Thin Prepسرطان سرویکس (دهانه رحم) یکی از شایعترین سرطانهای زنان است . شیوع این سرطان در کشورهای  پیشرفته نسبت به گذشته کاهش یافته است ولی هنوز در کشورهای درحال توسعه ، شیوع زیادی دارد. خوشبختانه اگر بیماری درمراحل اولیه تشخیص داده شود تا حدود زیادی قابل درمان است. در حالیکه تأخیر در تشخیص باعث از دست رفتن جان یک سوم بیماران می شود.
 
✔️ تست پاپ ، یک تست غربالگری پیشگیرانه است . دربرخی موارد تغییرات سلولی ایجاد شده در دهانه رحم هیچگونه علایم یا دردی ایجاد نمی کند .اما با تست می توان سلولهایی را که ممکن است در آینده به سلولهای سرطانی تبدیل شوند، شناسایی و درمان کرد. تست پاپ تنها دلیل کاهش موارد سرطان سرویکس می باشد که باعث کاهش هفتاد درصدی مرگ و میر زنان در آمریکا طی 50 سال اول شد.
✔️همه زنانیکه فعالیت جنسی را شروع کرده اند، حتی اگر درحال حاضر از لحاظ جنسی فعال نیستند،باید این آزمایش را انجام دهند. پیشنهاد می شود به مدت 3سال متوالی هر سال آزمایش پاپ انجام شودو در صورت طبیعی بودن نتیجه ، از آن پس تست هر 3 سال تکرار شود. در مورد خانم های یائسه نیز انجام سالانه تست توصیه می شود.

✔️در افرادیکه رحم با جراحی از بدن خارج شده نیز بسته به نوع عمل جراحی و توصیه پزشک ، انجام تست ضروری می باشد.

◀️انواع مختلف تست پاپ

1️⃣تست پاپ اسمیر                  
2️⃣تست پاپ تین پرپ
✔️پاپ اسمیر بعنوان اولین روش غربالگری سرطان سرویکس در قرن گذشته مورد استفاده قرار گرفت. دراین روش پزشک / ماما هنگام معاینه زنان ، با وسیله مخصوص مقداری از سلولهای دهانه رحم را جمع آوری کرده و آنها را روی لام شیشه ای پخش می کند . سپس نمونه را برای بررسی به آزمایشگاه می فرستند.

◀️روش انجام تست پاپ
 ✔️در روش پاپ اسمیر سنتی تمام سلولهای جمع آوری شده، روی لام منتقل نمی شوند وبیش از 80% آنها به همراه وسیله نمونه گیری دور انداخته می شوند.
✔️در نتیجه لامی که نهایتاً زیر میکروسکوپ بررسی می شود، نمایانگر واقعی شرایط سلولهای دهانه رحم نمی باشد و در عین حال بدلیل وجود خون و موکوس روی آن، سلولها به وضوح قابل مشاهده نیستند. به همین دلیل محققان درصد یافتن روشی برای حل این مشکل برآمدند و در سال 1996 میلادی تست پاپ تین پرپ را معرفی کردند. امروزه بیش از 78% موارد تست پاپ در امریکا به این روش انجام می شود.در این تکنیک 100%  سلولهای جداشده ازسرویکس، درون محلولهای جداشده از سرویکس ، درون محلول نگهدارنده منتقل می شوند و در آزمایشگاه به وسیله دستگاه پیشرفته مخصوصی ، پس از جداسازی خون ، موکوس و لایه نازکی از سلولهای روی لام منتقل می شود.

✔️ضوح تصویر میکروسکوپی نهایی به خوبی نمایانگر تفاوت این دو روش می باشد یکی دیگر از محدودیت های پاپ اسمیر ، وجود 40% - 20% گزارش منفی کاذب می باشد. به این معنی که نتیجه تست طبیعی گزارش می شود در حالیکه سلولهای پیش سرطانی وجود دارندکه در صورت عدم تشخیص به موقع آن ها، در آینده نیاز به مداخلات درمانی پرهزینه تری خواهدبود.
✔️در سالهای اخیر نسبت آدنوکارسینوما( سرطان سلولهای غده ای  دهانه رحم ) به سرطان سلولهای استوانه ای، بویژه در زنان 2 برابر شده است . دیگر ویژگی تست تین پرپ این است که در تشخیص تغییرات این نوع سلولها ،بسیار دقیق تر از پاپ اسمیر است .

✔️انجام تست تشخیصی عفونت تناسلی با کلامید یا تراکوماتیس و نایسریاگنوره که از بیماریهای آمیزشی شایع در زنان سنین باروری است ، روی ویال تین پرپ قابل اجرا است . این قابلیت ، نیاز به نمونه گیری مجدد را مرتفع می سازد.
✔️نتیجه غیر طبیعی تست پاپ لزوما به معنی مشکل جدی و سرطان نیست . اکثر موارد تغییرات سلولی در اثر التهاب عفونت سرویکس یا واژن اتفاق می افتند و قابل درمان هستند . حتما از پزشک مامای خود بخواهید نتیجه تست را برای شما تفسیر کند و در خصوص اقدامات مناسب بعدی توضیح دهد.



✔️ مرگ های ناشی از سرطان سرویکس به دو دلیل رخ می دهند:

1️⃣عدم تشخیص به موقع سرطان که منجر به از دست رفتن جان یک سوم بیماران می شود.
2️⃣موارد منفی کاذب (پاپ اسمیر سنتی با 20 تا 40 درصر موارد منفی کاذب همراه است در حالی که دوسوم موارد منفی کاذب مربوط به خطاهای نمونه گیری و آماده سازی اسلاید در روش تین پرپ حذف می شوند.)

منبع: کانال جامع علوم آزمایشگاهی و بیولوژی


تاریخ انتشار: 20:23:12 1402/03/10
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه