تشخیص سرطان مثانه با تست  BTA Statسرطان مثانه یکی از رایج ترین سرطان های  عصر حاضر بوده که به دلیل پیشروی سریع، تشخیص زودهنگام و به موقع آن مهم و ضروری می باشد. این سرطان ابتدا لایه های سطحی مثانه و سپس بافت های متعدد و ماهیچه های مثانه را در برمی گیرد.


✔️به علت بروز علائم در مراحل انتهایی بیماری، خطرناک تلقی می شود و علائم هشدار آن معمولا  مشخص نیستند.

✔️بیماران مبتلا به سرطان مثانه، عموما تمایل چندانی برای انجام آزمایشات تشخیص آن ندارند. دلیل اکراه این بیماران درپی گیری روند تشخیص و درمان را می توان در تهاجمی بودن سیستم تشخیصی یا همان سیستوسکوپی جستجو کرد. از آنجایی که آزمایش BTA stat یک  روش غیر تهاجمی و سریع جهت تشخیص سرطان مثانه است ، دستاورد بزرگ و پیشرفته ای در جهت شناسایی و پیگیری مراحل درمان تومورهای مثانه به حساب می آید.

✔️از ترکیب این تست با شواهد سیتولوژیکی، می توان از انجام آزمایشات تهاجمی آندوسکوپیک مانند سیستوسکپی صرف نظر کرد و تنها با روش های آسان تر به بیماران و سیستم سلامت جامعه کمک کرد.

✔️هم چنین در مقابله با نتایج ستیولوژی، آزمایش BTA stat، حساسیت بیشتری داشته که در تشخیص زودهنگام سرطان مثانه می تواند راهگشا باشد.

✔️انجام این تست، سریع، آسان و مقرون به صرفه بوده و به دلیل شناسایی آنتی ژن های سلولهای سرطانی در ادرار در مقایسه با سیتولوژی  ( که در آن سلولهای سرطانی بررسی می شود) ، می توان با تشخیص سریعتر به بررسی تومورهای پنهان و غیر قابل رویت در بافت مثانه پرداخت ، البته محدودیت  های ذکر شده در داخل بسته کیت بایستی لحاظ گردد.

✔️روشهای تهاجمی سیستوسکوپی برای اهداف تشخیصی در مراحل ظهور علایم بیماری و بیوسپی و پاتولوژی تایید کننده نهایی بیماری است ولی معرفی روشی غیر تهاجمی که در قالب روش های غربالگری با ارزش پروکنوستیک باشد می تواند بسیار ارزشمند باشد.

✔️اغلب زنان و مردان تمایل عمومی چندانی برای انجام روش های تهاجمی ندارند لذا به کار گیری روش های غیر تهاجمی، کم هزینه، ساده و صرفا با استفاده از نمونه ادرار می تواند بسیار کار آمد و مفید باشد.

◀️آزمایش BTA Stat

✔️تست BTA.Stat  یک روش غیر تهاجمی، ارزان و سریع برای تشخیص سرطان مثانه است و در نوع خود دستاورد بزرگ و پیشرفته ای  برای شناسایی و بررسی درمان این تومورها می باشد.

✔️حساسیت و اختصاصی بودن بالای 80 درصد آزمایش Stat BTA در مقایسه با دیگر روش های غیر تهاجمی سریع  موجود است تاییدیه  FDA آن شده است.

✔️آزمایشStat BTA در مقایسه با سیتولوژی ادرار و تشخیص زود هنگام سرطان مثانه حساسیت بیشتری دارد.

✔️آزمایشStat BTA در مبتلایان به عفونت های ادراری یا کسانی که واکسن  BCC گرفته است نباید به کار رود.

✔️در مواردی که  TAstal  مثبت باشد اما نتایج سیستوسکوپی منفی شده، باید سیستولوژی ادرار در سه نوبت طبق پروتکل استاندارد انجام پذیرد یا درصورتی که نتایج سیتولوژی مثبت باشد لازم است اقدامات تشخصی بر نمونه برداری و پاتولوژی انجام پذیرد.

✔️اما اگر نتایج سیتولوژی منفی باشد، روند درمان و تشخیص تا سیستوسکپی بعدی به تعویض می افتد.

✔️ آزمایش BTA stat ، یک آزمایش سریع ایمونوکروماتوگرافی است که با تشخیص آنتی ژن  hCFHrp  ادرار، به بررسی احتمال وجود تومورهای مثانه می پردازد و نتایج را بصورت کیفی بیان می کند.  (این آزمایش براساس آنتی بادی های مونو کلونال ادرار طراحی  شده است.)

◀️مزیت های آزمایش BTA stat

➖قابلیت اطمینان
➖شناسایی آنتی ژن  hCFHrp تومورهای مثانه
➖ حساسیت و ویژگی بالای آزمایش
➖قابلیت انجام تست برروی نمونه های نگهداری شده تا 48 ساعت در دمای اتاق
➖قابلیت انجام تست برروی نمونه های ادرار یخ زده
➖سهولت و سرعت بالای آزمایش
➖زمان لازم جهت پاسخدهی : ( 5 دقیقه)
➖  نمونه گیری آسان با تنها 3 قطره ادرار

✔️تست BTA می تواند به عنوان جایگزینی برای تکنیک سرولوژی معمول در تشخیص سرطان مثانه ( بخصوص در مراحل ابتدایی بیماری) استفاده شود. این تست نباید در افراد دارای عفونت ادراری یا در کسانی که  BCG در یافت کرده اند انجام شود. در مواردیکه آزمایش BTA مثبت بوده اما نتایج سیستوسکوپی جواب منفی نشان می دهند، سیتولوژی ادراری بایستی انجام شود. در صورتی که نتایج سیتولوژی هم مثبت باشند، به آزمایشات تکمیلی دیگری نیاز خواهد بود. اما اگر نتایج سیتولوژی منفی باشد، بایستی روند درمان را تا سیستوسکوپی بعدی به تعویق انداخت.

تاریخ انتشار: 12:40:34 1401/03/12
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه