مروری بر  ترکیبات بیوشیمیایی مایع مغزی _ نخاعی (CSF)
آزمایش‌های بیوشیمیایی، مواد موجود در مایع نخاع را شناسایی یا اندازه‌گیری می‌کند. بسیاری از مواد موجود در CSF نیز در خون وجود دارد و مقادیر نسبی آن در CSF و خون اغلب مقایسه می‌شود. به طور معمول، سطح برخی از مواد موجود در CSF، مانند پروتئین و گلوکز، منعکس‌کننده مقادیر آنها در خون است.

👈گلوکز CSF : مقدار نرمال حدود50-80 mg/dl می باشد و به غلظت گلوکز خون بستگی دارد. زمانیکه درون CSF باکتری ها، گلبول های سفید خون یا سلول های تخلیه شده توسط تومورها باشد میزان گلوکز CSF را مصرف می کنند و سطح گلوکز آن کاهش می یابد.

👈پروتئین CSF: پروتئین فقط مقدار کمی در CSF به طور معمول وجود دارد زیرا پروتئین‌ها مولکول‌های بزرگی هستند و از سد خونی و مغزی به‌راحتی عبور نمی‌کنند. افزایش پروتئین معمولاً با موارد زیر مشاهده می‌شود:
◾️مننژیت و آبسه مغز
◽️تومورهای مغز یا نخاع
◾️اسکلروز چندگانه
◽️سندرم گیلن باره
◾️سفلیس

✔️اگر هر یک از آزمایش‌های اولیه غیرطبیعی باشد و یا پزشک دلیل بر سو ظن به یک بیماری خاص دارد، ممکن است به‌غیراز موارد گفته شده درخواست آزمایش‌های دیگر را نماید که شامل موارد زیر می‌باشد:

 👈الکتروفورز پروتئین CSF : با این روش می‌توان انواع مختلف پروتئین را جدا نمود. باندهای الیگوکلونال اغلب با بیماری ام اس و گاهی اوقات با سایر بیماری‌ها دیده می‌شوند.

👈ایمونوگلوبولین G  (IgG): سطح این ایمونوگلوبین در برخی از بیماری ها مانند مولتیپل اسکلروزیس، آنسفالیت، بیماری های بافت همبند افزایش می یابد

👈پروتئین اصلی میلین (MBP): هنگامی‌که پوشش اعصاب (میلین) شکسته می‌شود، مانند بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) در CSF مشاهده می‌شود.

👈لاکتات CSF : اغلب برای تشخیص بین مننژیت ویروسی و باکتریایی استفاده می‌شود. سطح آن معمولاً با مننژیت باکتریایی و قارچی افزایش می‌یابد درحالی‌که در مننژیت ویروسی در حد طبیعی باقی می‌ماند یا فقط کمی افزایش می‌یابد.

👈لاکتات دهیدروژناز (LDH): برای افتراق بین مننژیت باکتریایی و ویروسی استفاده می‌شود. فعالیت این آنزیم معمولاً با مننژیت باکتریایی افزایش می‌یابد. همچنین ممکن است با سرطان خون یا سکته مغزی نیز افزایش یابد.

👈تومورمارکرها: CEA ، AFP و گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) ممکن است در سرطان‌هایی که از سایت‌های دیگر بدن پخش شده‌اند (متاستاتیک) افزایش یابد.

👈آمیلوئید بتا (Aß42) و پروتئین تائو: در ارزیابی بیماری آلزایمر مورداستفاده قرار می‌گیرد. در یک فرد علامت‌دار، سطح Aß42  CSF پایین همراه با سطح تائو بالا نشان‌دهنده احتمال افزایش بیماری آلزایمر است.

👈ترانسفرین بتا -۲ : این یک پروتئین فقط در CSF وجود دارد. این درصورتی‌که پزشک مشکوک به ضربه به سیستم عصبی مرکزی باشد که باعث نشت CSF از سیستم عصبی مرکزی شده است این تست را درخواست می‌نماید. نمونه‌ای از نشت مایعات از بینی یا گوش جمع شده و آزمایش می‌شود. آزمایش مثبت برای ترانسفرین بتا 2 به معنای وجود CSF در مایعات است.

👈رنگ CSF: طبیعی روشن و بی‌رنگ است. تغییر در رنگ CSF علامت تشخیصی نیستند اما ممکن است به ترکیبات اضافی موجود در CSF اشاره داشته باشد. CSF زرد، نارنجی یا صورتی ممکن است تجزیه سلول‌های خون را به دلیل خونریزی در CSF یا وجود بیلی‌روبین نشان دهد. CSF سبز نیز ممکن است گاهی اوقات با بیلی‌روبین یا عفونت دیده شود.

👈کدورت: CSF کدر ممکن است وجود سلول‌های سفید یا قرمز خون، میکروب‌ها یا افزایش سطح پروتئین را نشان دهد.

👈ویسکوزیته: CSF طبیعی همان قوام آب را خواهد داشت. CSF "ویسکوزتر" ممکن است در افراد مبتلا به انواع خاصی از سرطان یا مننژیت دیده شود.

منبع:
https://treatment.sbmu.ac.ir/uploads/analys_portal.pdf


تاریخ انتشار: 1:51:8 1400/03/12
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه