آنچه باید در مورد تست پاپ اسمیر بدانید

دهانه رحم، ناحیه ای است کوچک و باریک که رحم را به واژن متصل می کند. این ارگان، راهی برای ورود اسپرم ها به رحم است. پاپ اسمیر، تستی است که شامل گرفتن نمونه از دهانه رحم می باشد. این تست به منظور بررسی سلامت دهانه رحم و تشخیص هر گونه ناهنجاری در سلول ها انجام می شود. در طول این تست، نمونه ای از سلول های سطحی دهانه رحم گرفته می شود و بر روی اسلاید قرار داده می شود. این نمونه که پاپ اسمیر نام دارد، جهت بررسی های بیشتر زیر میکروسکوپ، به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.

 

تست پاپ اسمیر چیست؟

پاپ اسمیر که به آن تست پاپ نیز می گویند، یک روش غربالگری سرطان دهانه رحم است. وجود سلول های پیش سرطانی یا سرطانی را روی دهانه رحم شما آزمایش می کند.

در طول روش معمول، سلول‌های دهانه رحم به آرامی خراشیده می‌شوند و از نظر رشد غیرطبیعی بررسی می‌شوند. این روش در مطب پزشک شما انجام می شود. ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما معمولاً درد طولانی مدت ایجاد نمی کند.

در ادامه مطلب با ماه همراه باشید تا در مورد افرادی که به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند، در طول عمل چه چیزی انتظار داشته باشند، تعداد دفعات آزمایش پاپ اسمیر و موارد دیگر را بدانید.

هر خانمی باید تست پاپ اسمیر را طبق برنامه زمانی که پزشک مشخص می کند، انجام دهد. زمان انجام این تست با توجه به سن و میزان احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در نظر گرفته می شود. در خانم های بالای س

در خانم های زیر سی سال، تنها تست پاپ اسمیر کافی است. اما با این حال، توصیه می شود یک بار تست HPV  انجام شود.

ی سال، این تست معمولا همراه با تست HPV انجام می شود، چرا که ابتلا به ویروس HPV یکی از دلایل اصلی بروز سرطان دهانه رحم می باشد.


در صورتی که پاپ اسمیر با هدف تشخیص انجام شود، هر گونه تغییر سلولی باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد تا تشخیص داده شود که این تغییر نشانه ای است از دیسپلازی و یا سرطان دهانه رحم. توجه داشته باشید که هر دو بیماری به تنهایی از طریق تست پاپ اسمیر تشخیص داده نمی شوند. اگر مورد غیر طبیعی تشخیص داده شود، تست های تشخیصی بیشتری نیاز خواهد بود.

نکته دیگر این است که پاپ اسمیر، به غربالگری عفونت های مقاربتی مانند: هرپس، سیفلیس، کلامیدیا و گنوره آ و عفونت قارچی واژن کمکی نمی کند. برای هر عفونت، تست های تخصصی باید انجام شود.

 

هدف از پاپ اسمیر

پاپ اسمیر، عمدتا با دو هدف انجام می شود:

·         چکاپ روتین دهانه رحم

·         تشخیص شرایط و ناهنجاری ها

در هر دو مورد، پاپ اسمیر هر گونه تغییر غیر طبیعی سلول ها را تشخیص خواهد داد.

 

چرا باید تست پاپ اسمیر انجام داد؟

در صورت مشاهده علائم زیر، تست پاپ اسمیر از سوی پزشک تجویز خواهد شد:

·         خارش واژن

·         قرمزی

·         درد به هنگام ادرار و یا مقاربت

·         تورم

·         بوی بد واژن

·         تغییر در ترشحات واژن از قبیل: بو، رنگ، غلظت


آمادگی جهت انجام تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر، نیاز به یک سری آمادگی های خاص دارد. مواردی از قبیل:

·         این تست نباید در دوران سیکل قاعدگی انجام شود. چرا که خون می تواند با نتایج تست تداخل پیدا کند.

·         استفاده از تامپون، دوش واژینال، پودر و یا داروهای واژنی، بیست و چهار ساعت قبل از انجام تست ممنوع می باشد.

·         یک روز قبل از انجام تست، باید از برقراری رابطه جنسی خودداری شود.

·         توصیه می شود قبل از انجام تست، مثانه تخلیه شود.

در طول جلسات معاینه و مشاوره، حتما باید در خصوص موارد زیر صحبت  شود:

·         این که آیا بیمار باردار است

·         آیا این تست برای اولین بار انجام می شود

·         آیا بیمار در آینده قصد بارداری دارد

·         روز سیکل قاعدگی

·         طول هر سیکل قاعدگی

·         سابقه انجام هر گونه جراحی در رحم، دهانه رحم و واژن

·         نتایج غیر طبیعی تست پاپ اسمیر در گذشته


چه کسانی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

غربالگری باید از 25 سالگی شروع شود. برخی از زنان ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان یا عفونت باشند. ممکن است نیاز به آزمایش های مکرر داشته باشید اگر:

·         شما HIV مثبت هستید

·         شما در اثر شیمی درمانی یا پیوند عضو، سیستم ایمنی ضعیفی دارید

اگر بیش از 25 سال سن دارید و آزمایش پاپ غیرطبیعی انجام نداده اید، اگر این آزمایش با غربالگری ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) همراه باشد، از پزشک خود بپرسید که آیا هر پنج سال یک بار انجام دهم یا خیر. پزشکان توصیه می کند که افراد بین 25 تا 65 سال باید هر پنج سال یک بار آزمایش HPV انجام دهند.

HPV  ویروسی است که باعث ایجاد زگیل می شود و احتمال سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. انواع 16 و 18 HPV علل اولیه سرطان دهانه رحم هستند. اگر HPV دارید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم باشید.

زنان بالای 65 سال با سابقه نتایج طبیعی پاپ اسمیر می توانند در آینده از انجام این آزمایش خودداری کنند.

شما هنوز هم باید به طور منظم پاپ اسمیر را بر اساس سن خود بدون توجه به وضعیت فعالیت جنسی خود انجام دهید. به این دلیل است که ویروس HPV می تواند سال ها خاموش باشد و سپس به طور ناگهانی فعال شود.


در حین انجام آزمایش پاپ اسمیر چه اتفاقی می افتد؟

آزمایش پاپ اسمیر ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما آزمایش بسیار سریع انجام می شود.

در طول این عمل، روی میز معاینه به پشت دراز می کشید و پاهای خود را باز کرده و پاهای خود را روی تکیه گاه هایی به نام رکاب قرار می دهید.

پزشک به آرامی وسیله ای به نام اسپکولوم را وارد واژن شما می کند. این دستگاه دیواره های واژن را باز نگه می دارد و دسترسی به دهانه رحم را فراهم می کند.

پزشک شما نمونه کوچکی از سلول ها را از دهانه رحم شما می تراشد. چند راه وجود دارد که پزشک شما می تواند این نمونه را بگیرد:

برخی از ابزاری به نام اسپاتول استفاده می کنند.

برخی نیز از کاردک و برس استفاده می کنند.

برخی دیگر از دستگاهی به نام سیتوبراش استفاده می کنند که ترکیبی از کاردک و برس است.

اکثر زنان در حین خراش دادن مختصر احساس فشار و سوزش جزئی می کنند.

نمونه سلول های دهانه رحم شما حفظ می شود و به آزمایشگاه فرستاده می شود تا از نظر وجود سلول های غیر طبیعی مورد آزمایش قرار گیرد.

پس از انجام آزمایش، ممکن است ناراحتی خفیفی از خراشیدن یا کمی گرفتگی احساس کنید. همچنین ممکن است بلافاصله پس از آزمایش خونریزی بسیار خفیف واژینال را تجربه کنید. اگر بعد از روز آزمایش، ناراحتی یا خونریزی ادامه داشت، به پزشک خود اطلاع دهید.

نتایج آزمایش پاپ اسمیر به چه معناست؟

دو نتیجه ممکن است از آزمایش پاپ اسمیر بدست بیاید: طبیعی یا غیر طبیعی.

پاپ اسمیر معمولی

اگر نتایج شما طبیعی است، به این معنی است که هیچ سلول غیر طبیعی شناسایی نشده است. گاهی اوقات از نتایج عادی به عنوان منفی نیز نام برده می شوند. اگر نتایج شما طبیعی باشد، احتمالا تا سه سال دیگر نیازی به آزمایش پاپ اسمیر نخواهید داشت.

 

پاپ اسمیر غیر طبیعی

اگر نتایج آزمایش غیرطبیعی باشد، به این معنی نیست که شما سرطان رحم دارید. این تنها به این معناست که سلول های غیر طبیعی روی دهانه رحم شما وجود دارد که برخی از آنها می توانند پیش سرطانی باشند. چندین سطح از سلول های غیر طبیعی وجود دارد:

·         آتیپی

·         خفیف

·         در حد متوسط

·         دیسپلازی شدید

·         سرطان درجا

·         سلول‌های غیرطبیعی خفیف‌تر از ناهنجاری‌های شدید شایع‌تر هستند.

بسته به آنچه که نتایج آزمایش نشان می دهد، پزشک ممکن است توصیه کند:

دفعات آزمایش پاپ اسمیر شما افزایش یابد.

با روشی به نام کولپوسکوپی رحم، بافت دهانه رحم خود را از نزدیک نگاه کند.

در طول معاینه کولپوسکوپی، پزشک از نور و بزرگنمایی استفاده می کند تا بافت های واژن و دهانه رحم را واضح تر ببیند. در برخی موارد، همچنین ممکن است نمونه ای از بافت دهانه رحم را در روشی به نام بیوپسی بگیرد.


علت غیر طبیعی بودن تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر زمانی نتایج غیر طبیعی را نشان می دهد که نمونه گرفته شده حاوی سلول به میزان کافی نباشد. از جمله دلایل غیر طبیعی شدن سلول های دهانه رحم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         ویروس HPV. ویروس پاپیلومای انسانی، زگیل یا تبخال تناسلی، عفونتی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. این ویروس، علت اصلی ابتلا به سرطان دهانه رحم می باشد.

·         عفونت باکتریایی

·         عفونت قارچی

افرادی که:

·         رابطه جنسی محافظت نشده دارند

·         شرکای جنسی متعددی دارند

·         رابطه جنسی با افراد آلوده دارند

بیشتر در معرض ابتلا به ویروس HPV قرار دارند.


روند انجام تست پاپ اسمیر

جهت انجام تست پاپ اسمیر، بیمار باید بر روی میز معاینه دراز بکشد. پوزیشن قرارگیری بیمار باید به گونه ای باشد که پزشک دسترسی کافی و خوبی به نواحی خارجی دستگاه تناسلی و واژن داشته باشد.

در مرحله بعدی، ابزاری به نام اسپکولوم وارد واژن می شود تا دیواره واژن باز نگه داشته شود و دسترسی به موکوز دهانه رحم راحت تر صورت گیرد.

چندین نمونه سلولی از دهانه رحم گرفته می شود. این سلول ها از نواحی مختلف دهانه رحم جمع آوری می شوند، از جمله کانال اندوسرویکال نزدیک دهانه رحم و هم چنین قسمت قابل روئت دهانه رحم.

پس از گرفتن نمونه، سلول ها بر روی لام قرار می گیرند و جهت بررسی های بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهند شد.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که ممکن است بیمار هنگام وارد شدن اسپکولوم احساس خوشایندی نداشته باشد. اگر واژن باریک و یا ملتهب باشد، این احساس ناراحتی بیشتر خواهد بود.

هنگام گرفتن نمونه نیز مقدای فشار، احساس خواهد شد. پزشک از بیمار می خواهد نفس عمیق بکشد و آرامش خود را حفظ کند تا عضلات شل و رها شوند.

بعد از پایان تست، ممکن است مقدار جزئی خونریزی مشاهده شود که موقتی است و جای نگرانی ندارد.

بیمار همان روز بعد از انجام تست، به منزل بر می گردد و محدودیتی در انجام کارهای خود نخواهد داشت.

نتایج پاپ اسمیر، یک تا دو هفته بعد آماده خواهد شد.


نتیجه گیری

پاپ اسمیر، تستی است که به منظور بررسی سلول های دهانه رحم انجام می شود. خانم ها ما بین 21 تا 69 سال باید نسبت به انجام این تست اقدام کنند، اما زمان و تعداد دفعات انجام این تست، از سوی بهترین متخصص زنان تعیین می شود.

توجه داشته باشید که انجام این تست، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را کم نمی کند، بلکه باعث می شود تا از ابتلا پیشگیری شود و یا در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که غیر طبیعی بودن سلول ها و مثبت شدن نتیجه تست الزاما به معنای ابتلا به سرطان نیست و بررسی های بیشتری نیاز خواهد بود.

 

گردآوری: دکتر سوسن میرزا محمدی جراح زنان و زایمان و ناباروری



تاریخ انتشار: 18:15:55 1402/01/17
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه