HPV و راه های جلوگیری از آن

سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در بین زنان در سراسر جهان است. همچنین HPV شایع ترین عفونت ویروسی دستگاه تناسلی نیز است. اکثر زنان و مردان فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند و برخی ممکن است مکرراً به این بیماری مبتلا شوند. HPV عمدتاً از طریق تماس جنسی منتقل می شود و بیشتر افراد مدت کوتاهی پس از شروع فعالیت جنسی به HPV آلوده می شوند. در بیش از 90 درصد از جمعیت های آلوده در نهایت عفونت از بین می رود. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد. اکنون مشخص شده است که 99٪ موارد سرطان دهانه رحم ناشی از عفونت با 14 ژنوتیپ ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. ویروس HPV را می توان با توجه به خطرات احتمالی ابتلا به سرطان به دو گروه HPV پرخطر (16، 18، 31، 33، 35، 39، 45، 51، 52، 56، 58 و 59، 66 و 68) و HPV کم خطر (6، 11) طبقه بندی کرد. دو نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)  16 و 18 مسئول تقریباً 50 درصد از ضایعات پیش سرطان دهانه رحم با درجه بالا هستند.  

ارزشمندترین راه تشخیص HPV که در دستورالعمل سال 2021 سازمان بهداشت جهانی(WHO) منتشر شده است آزمایشPCR  HPV یا HPV ژنوتایپنگ است که به عنوان آزمایش غربالگری اولیه می باشد. تشخیص DNA نوع پرخطر HPV برای غربالگری می‌تواند با حساسیت بیشتری ضایعات پیش سرطانی ناحیه گردن رحم (CIN) را نسبت به روش‌های دیگر شناسایی کند. اگر سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه تشخیص داده شود و به موقع درمان شود، قابل درمان است. کنترل جامع سرطان دهانه رحم شامل پیشگیری اولیه (واکسیناسیون علیه HPV)، پیشگیری ثانویه (غربالگری و درمان ضایعات پیش سرطانی)، پیشگیری سوم (تشخیص و درمان سرطان مهاجم دهانه رحم) و مراقبت تسکینی است.

 

سوالات متداول در مورد ویروس HPV                                      

HPV چیست؟

HPV نوعی ویروس است که باعث عفونت مقاربتی (STI) می شود. انواع مختلفی از HPV وجود دارد. برخی از انواع این ویروس می توانند باعث زگیل تناسلی و یا سرطان شوند.

HPV چگونه پخش می شود؟

شما می توانید با داشتن رابطه جنسی با فردی که این ویروس را دارد(هر چند خود فرد ممکن است ناقل کاملا بی علامت باشد)، به HPV مبتلا شوید. این ویروس بیشتر در حین رابطه جنسی واژینال یا مقعدی یا دهانی پخش می شود. همچنین این ویروس می تواند از طریق تماس نزدیک پوست به پوست در طول رابطه جنسی گسترش یابد. یک فرد مبتلا به HPV می تواند عفونت را به فردی دیگری منتقل کند حتی اگرخودش هیچ علامتی نداشته باشد.

اگر از نظر جنسی فعال هستید، می توانید به HPV مبتلا شوید، حتی اگر فقط با یک نفر رابطه جنسی داشته باشید. شما همچنین می توانید علائم را سال ها پس از رابطه جنسی با فردی که به عفونت مبتلا است، نشان دهید.

آیا HPV باعث بیماری می شود؟

در بیشتر موارد (9 مورد از 10 مورد)، HPV خود به خود در عرض دو سال بدون مشکل خودبخود از بین می رود. اما زمانی که HPV از بین نرود، می تواند باعث مشکلاتی مانند زگیل تناسلی و یا سرطان شود. زگیل تناسلی معمولاً به صورت یک برآمدگی کوچک یا گروهی از برجستگی ها در ناحیه تناسلی ظاهر می شود. آنها می توانند کوچک یا بزرگ، برجسته یا مسطح یا به شکل گل کلم باشند.

چگونه می توانیم از آلودگی به HPV از آن جلوگیری کنیم؟

چندین راه برای کاهش شانس ابتلا به HPV وجود دارد.

1. واکسن بزنید، واکسن HPV ایمن و موثر است. هنگامی که در گروه های سنی توصیه شده تجویز شود، می تواند شما را از بیماری ها (از جمله سرطان) ناشی از HPV محافظت کند.

2. غربالگری سرطان دهانه رحم را با انجام پاپ اسمیرهای منظم انجام دهید. غربالگری معمول برای زنان 21 تا 65 ساله می تواند با تشخیص زودهنگام ضایعات پیش بدخیم، از سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.

اگر از نظر جنسی فعال هستید:

3. حین رابطه جنسی از کاندوم، درست استفاده کنید. این می تواند شانس ابتلا به HPV را کاهش دهد. اما HPV می تواند مناطقی را که کاندوم پوشش نمی دهد، آلوده کند. بنابراین، کاندوم ممکن است به طور کامل از ابتلا به HPV جلوگیری نکند.

4. و در یک رابطه تک همسری متقابل باشید یا فقط با کسی که فقط با شما رابطه جنسی دارد رابطه جنسی داشته باشید.

چه کسانی باید واکسن HPV را دریافت کنند؟

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) واکسیناسیون HPV را برای موارد زیر توصیه می کند:

1. همه نوجوانان (پسران و دختران) در سن 11 یا 12 سالگی (یا می توانند از سن 9 سالگی شروع کنند).

2. همه افراد تا سن 26 سال، اگر قبلا واکسینه نشده باشند.

واکسیناسیون برای افراد بالای 26 سال توصیه نمی شود. با این حال، برخی از بزرگسالان 27 تا 45 ساله که قبلاً واکسینه نشده اند، ممکن است پس از صحبت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد خطر ابتلا به عفونت های جدید HPV و مزایای احتمالی واکسیناسیون، تصمیم به دریافت واکسن HPV بگیرند. واکسیناسیون HPV در این محدوده سنی سود کمتری دارد. اکثر بزرگسالان فعال جنسی قبلاً در معرض HPV قرار گرفته اند، اگرچه لزوماً همه انواع HPV هدف واکسیناسیون نیستند.

آیا ابتلا به HPV بر بارداری تأثیر می گذارد؟

افراد باردار مبتلا به HPV ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شوند یا تغییرات سلولی غیرطبیعی در دهانه رحم ایجاد شود. غربالگری معمول سرطان دهانه رحم می تواند به یافتن تغییرات غیرطبیعی سلولی کمک کند. حتی زمانی که باردار هستید باید غربالگری معمول سرطان دهانه رحم را انجام دهید.

آیا درمانی برای HPV  وجود دارد؟

بله. برای مثال: زگیل‌های تناسلی می‌توانند با درمان توسط پزشک یا داروهای تجویزی از بین بروند. در صورت عدم درمان، زگیل تناسلی ممکن است از بین برود، ثابت بماند، یا اندازه یا تعداد آن افزایش یابد. همچنین زنانی که به طور معمول آزمایش پاپ اسمیر انجام می دهند درصورت تشخیص ضایعه پیش بدخیم میتوان با پیگیری های درمانی از گسترش آن به سرطان جلوگیری کنند.

 بنابراین، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

منابع :

 

1.      https://www.who.int/europe/news/item/11-09-2021-who-recommends-dna-testing-as-a-first-choice-screening-method-for-cervical-cancer-prevention

2.      https://www.mayocliniclabs.com/test-catalog/Overview/618537

3.      https://www.paho.org/hq/dmdocuments/2016/manual-VPH-English-06.pdf

4.      https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hpv-infection/expert-answers/hpv/faq-20057761

5.      https://www.bioperfectus.com/Product Detail/HumanPapillomavirus

6.      https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hpv-infection/expert-answers/hpv/faq-20057761

7.      https://www.paho.org/hq/dmdocuments/2016/manual-VPH-English-06.pdf

 

 



تاریخ انتشار: 12:27:54 1402/06/27
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه