تشخیص سریع اختلالات دوقطبی به کمک آزمایش خون

پژوهشگران «دانشگاه کمبریج» از ابداع یک آزمایش خون جدید خبر داده‌اند که می‌تواند اختلال دوقطبی را به سرعت شناسایی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، پژوهشگران یک آزمایش خون سریع و ساده ابداع کرده‌اند که همراه با روش‌های تشخیصی موجود، تشخیص اختلال دوقطبی را بهبود می‌بخشد. این آزمایش می‌تواند اطمینان حاصل کند که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، درمان درست را دریافت می‌کنند و اهداف دارویی بالقوه را تشخیص می‌دهند.

اختلال دوقطبی اغلب به اشتباه به عنوان اختلال افسردگی عمده تشخیص داده می‌شود زیرا بیماران تمایل دارند به جای دوره‌های شیدایی، در طول دوره‌های افسردگی به دنبال کمک پزشکی باشند. مهم است که یک تشخیص دقیق انجام شود زیرا هر بیماری به درمان‌های دارویی متفاوتی نیاز دارد.

پژوهشگران «دانشگاه کمبریج» برای تشخیص دقیق‌تر اختلال دوقطبی، یک آزمایش خون را برای شناسایی کردن نشانگرهای زیستی این بیماری ابداع کرده‌اند که می‌توان از آن برای تکمیل کردن روش‌های تشخیصی موجود استفاده کرد.

«جیکوب توماسیک»(Jakub Tomasik) پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، دوره‌هایی از ضعف در خلق و خو یا شدت بسیار بالا موسوم به شیدایی را تجربه می‌کنند اما بیماران اغلب تنها زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که در مرحله ضعیف باشند. به همین دلیل است که وقتی بیمار مبتلا به اختلال دوقطبی به پزشک مراجعه می‌کند، بیماری او اغلب به اشتباه به عنوان اختلال افسردگی عمده تشخیص داده می‌شود.

بیش از ۳۰۰۰ شرکت‌کننده در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند و هر کدام یک ارزیابی جامع سلامت روان آنلاین شامل بیش از ۶۰۰ سؤال را تکمیل کردند. این ارزیابی شامل موضوعاتی مانند دوره‌های افسردگی گذشته یا کنونی، اضطراب عمومی، علائم شیدایی، سابقه خانوادگی و سوء‌مصرف مواد بود.

از بین افرادی که ارزیابی آنلاین را تکمیل کردند، حدود ۱۰۰۰ نفر برای ارسال نمونه خون انتخاب شدند که پژوهشگران آن را برای یافتن بیش از ۶۰۰ متابولیت تجزیه و تحلیل کردند. پس از تکمیل شدن مصاحبه، یک روش معتبر برای تشخیص اختلال خلقی انتخاب شد و ۲۴۱ شرکت‌کننده به پژوهش وارد شدند.

پژوهشگران از میان بیش از ۶۰۰ متابولیت بررسی‌شده، ۱۷ نشانگر زیستی را برای اختلال دوقطبی شناسایی کردند که سرامید به عنوان قوی‌ترین آنها ظاهر شد. پژوهش‌های پیشین، سرامید را با برخی از اختلالات روانی از جمله اختلال دوقطبی مرتبط دانسته‌اند. نشانگرهای زیستی شناسایی‌شده عمدتا با علائم شیدایی مادام‌العمر مرتبط بودند و در گروه جداگانه‌ای از بیماران تأیید شدند.

پژوهشگران دریافتند که آزمایش خون به تنهایی می‌تواند تا ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی را تشخیص دهد اما ترکیب آن با ارزیابی روانپزشکی آنلاین، به طور قابل توجهی میزان تشخیص را به ویژه در افرادی که تشخیص آنها واضح نبود، بهبود می‌بخشد.

اگرچه آزمایش خون هنوز در مرحله اثبات مفهومی است اما پژوهشگران می‌گویند که می‌تواند به بیماران و متخصصان پزشکی کمک کند. آنها می‌گویند که این آزمایش خون می‌تواند کاربردهای گوناگونی داشته باشد. علاوه بر قابلیت‌های تشخیصی نشانگرهای زیستی، می‌توان از آنها برای شناسایی کردن اهداف دارویی بالقوه برای اختلالات خلقی نیز استفاده کرد تا به ارائه درمان‌های بهتر کمک کند.

این پژوهش در مجله «JAMA Psychiatry» به چاپ رسید



تاریخ انتشار: 21:5:37 1402/08/06
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه