مصرف شکر تولید چربی در کبد را دو برابر می‌کند
مطالعه جدید محققان دانشگاه زوریخ نشان می‌دهد مصرف معتدل فروکتوز و ساکارز می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای تولید چربی در کبد را افزایش دهد.


✔️تحقیقات قبلی نشان داده است که فروکتوز می‌تواند توانایی چربی سوزی موثر کبد را مختل کند. رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر بالایی از فروکتوز می‌توانند به میتوکندری سلول‌ها آسیب زده و کبد را از یک کارخانه چربی سوزی به محل انباشته شدن چربی‌ها تبدیل کنند.

✔️محققان به دنبال پاسخ به این سوال بودند که آیا مصرف معتدل شکر نیز می‌تواند این ناهنجاری‌های متابولیسمی را به وجود آورد یا خیر. آن‌ها حدود ۱۰۰ داوطلب جوان و سالم را به سه گروه به علاوه یک گروه کنترل (Control) تقسیم کردند. هر گروه روزانه یک نوشیدنی حاوی ۸۰ گرم فروکتوز، گلوکز یا ساکارز مصرف کرد. برای مقایسه، این مقدار شکر تقریباً برابر با شکر موجود در دو نوشابه قوطی است.

✔️دکتر «Philipp Gerber»، محقق ارشد تحقیق می‌گوید: «در گروه‌های فروکتوز، گلوکز و همچنین کنترل، میزان تولید چربی در کبد، دو برابر بیشتر بود. پس از بالغ بر ۱۲ ساعت از آخرین وعده غذایی یا مصرف شکر، این روند همچنان ادامه داشت.»

✔️یافته‌های این تحقیق نشان داد که ساکارز میزان تولید چربی در جگر را مثل فروکتوز افزایش می‌دهد. تا پیش از این تصور می‌شد که فقط فروکتوز این تاثیر منفی را بر متابولیسم چربی کبد می‌گذارد. Gerber اشاره می‌کند طبق نتایج این تحقیق، حتی اضافه کردن مقادیر کم شکر به رژیم غذایی نیز می‌تواند تاثیر منفی بر متابولیسم بدن بگذارد و این تاثیرات برخلاف تصورات قبلی می‌توانند تا مدت‌ها در بدن باقی بمانند.

✔️دکتر Gerber می‌افزاید: «هشتاد گرم شکر در روز که برابر با حدود ۰.۸ لیتر نوشابه معمولی است، تولید چربی در کبد را افزایش می‌دهد. مکانیزم بیش فعال تولید چربی تا مدت‌ها ادامه می‌یابد، حتی اگر مصرف شکر متوقف شود.»

✔️محققان هشدار می‌دهند که یافته‌های این تحقیق باری دیگر بر مضرات مصرف شکر تاکید می‌کند. انجمن قلب آمریکا (American Heart Foundation)، برای مردان مصرف کمتر از ۳۷.۵ گرم شکر در روز و برای زنان کمتر از ۲۵ گرم را توصیه می‌کند.

💫نتایج این تحقیق در ژورنال Journal of Hematology  منتشر شده است.💫



تاریخ انتشار: 0:39:48 1400/03/12
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه