سندرم تخمدان پلی کیستیک سندرم تخمدان پلی کیستیک (Polycystic ovary syndrome)

حقایق کلیدی:

سندرم تخمدان پلی کیستیک حدود 8 تا 13درصد از زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد. بیش از 70 درصد از زنان مبتلا در سراسر جهان تشخیص داده نمی شوند. سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین علت عدم تخمک گذاری و علت اصلی ناباروری است. سندرم تخمدان پلی کیستیک با انواعی از مشکلات سلامتی دراز مدت مرتبط است که بر سلامت جسمی و عاطفی تأثیر می گذارد.

بررسی اجمالی:

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری شایع هورمونی است که زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولاً در دوران نوجوانی شروع می شود، اما علائم آن ممکن است در طول زمان تغییر کند. سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند باعث عدم تعادل هورمونی، پریودهای نامنظم، سطح آندروژن اضافی و ایجاد کیست در تخمدان ها شود. پریودهای نامنظم، معمولاً همراه با عدم تخمک گذاری، می تواند باردار شدن را دشوار کند. این سندرم یکی از دلایل اصلی ناباروری است. سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری مزمن است و قابل درمان قطعی نیست. با این حال، برخی از علائم را می توان از طریق تغییر سبک زندگی، داروها و درمان های باروری بهبود بخشید. علت سندرم تخمدان پلی کیستیک ناشناخته است اما زنان با سابقه خانوادگی یا دیابت نوع 2 در معرض خطر بیشتری هستند.

علائم:

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. علائم ممکن است در طول زمان تغییر کند و اغلب بدون یک محرک واضح رخ می دهد. علائم احتمالی عبارتند از: ناباروری، آکنه یا پوست چرب، موهای زائد روی صورت یا بدن، طاسی با الگوی مردانه یا نازک شدن مو، افزایش وزن، به خصوص در اطراف شکم. افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است با احتمال بیشتری در طول زندگی به بیماریهایی مانند: دیابت نوع 2، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری قلبی، سرطان آندومتر (سرطان پوشش داخلی رحم) مبتلا شوند. سندرم تخمدان پلی کیستیک همچنین می تواند باعث اضطراب شود.

تشخیص:

سندرم تخمدان پلی کیستیک با وجود حداقل سه مورد از موارد زیر تشخیص داده می شود:

1. علائم آندروژن بالا (موهای ناخواسته صورت یا بدن، ریزش مو از سر، آکنه یا افزایش سطح تستوسترون خون) پس از حذف سایر علل این علائم.

2. دوره های قاعدگی نامنظم یا عدم وجود دوره های قاعدگی پس از حذف سایر علل آن

3. مشاهده تخمدان پلی کیستیک در سونوگرافی

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است دارای سطوح افزایش یافته هورمونهای زیر در آزمایش خون باشند:

1. تستوسترون (هورمون آندروژن تخمدانی که در رویش مو تأثیر می گذارد)

2. استروژن (هورمون تخمدانی که رشد پوشش رحم (آندومتر) را تحریک می کند.

3. هورمون لوتئینیزه کننده (LH، یک هورمون هیپوفیز که بر تولید هورمون توسط تخمدان ها تأثیر می گذارد و برای تخمک گذاری طبیعی مهم است).

4. انسولین (هورمونی که اساساً در استفاده از انرژی از غذا نقش دارد). و

5. هورمون ضد مولرین (که میزان باروری تخمدان ها را اندازه گیری می کند).

در هنگام تشخیص، پزشکان همچنین در نظر می‌گیرند که قاعدگی نامنظم و عدم تخمک‌گذاری می‌تواند بخشی طبیعی از بلوغ یا یائسگی باشد. علاوه بر این، در برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تصویر سونوگرافی همیشه واضح نیست و تخمدان پلی کیستیک را نشان نمی دهد.

درمان:

هیچ درمانی قطعی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد، اما بعضی داروها و تغییر سبک زندگی می تواند علائم را بهبود بخشند. افرادی که عادت ماهانه نامنظم دارند، و یا مشکل باردار شدن دارند یا آکنه و رشد مو بیش از حد دارند، باید با پزشک مشورت کنند. برخی از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را می توان با تغییر سبک زندگی کاهش داد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش کافی می تواند به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. داروهای ضد بارداری می توانند به تنظیم چرخه قاعدگی و کاهش علائم کمک کنند. داروهایی هستند که می توانند آکنه یا رشد موهای زائد ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک را کاهش دهند. درمان های ناباروری ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل تغییر سبک زندگی، داروها یا جراحی برای تحریک تخمک گذاری منظم برای باروری است.

منبع:

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/polycystic-ovary-syndrome



تاریخ انتشار: 11:36:55 1402/10/10
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه