جراحی اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده Laparoscopic Sleeve Gastrectomy))

جراحی اسلیو معده یا Laparoscopic Sleeve Gastrectomy (LSG) نوعی جراحی برای کاهش وزن است. جراحی اسلیو معده مصرف غذای شما را محدود می کند و منجر به کاهش وزن می شود. ممکن است از 50 تا 90 پوند(22 تا 40 کیلو گرم) وزن کم کنید. این عمل به صورت لاپاراسکوپی با برش های کوچک در قسمت فوقانی شکم انجام می شود. قسمت اعظم بخش چپ معده برداشته می شود. غذا به همان روش قبل از جراحی از ته معده به روده کوچک تخلیه می شود. روده کوچک تغییر داده نمی شود. بعد از جراحی، با غذای کمتر سیری ایجاد می شود.

روش LSG :  نمای جلوی معده که گاسترکتومی با اسلیو عمودی را نشان می دهد. فلش ها مسیر غذا و مایعات گوارشی را نشان می دهند.

چرا ممکن است به جراحی اسلیو معده نیاز داشته باشم؟

اگر شاخص توده بدنی (BMI) بالای 40 دارید، به این معنی است که شما اضافه وزن دارید و ممکن است پزشک شما جراحی اسلیو معده را توصیه کند. همچنین اگر دارای BMI بین 35 تا 40 باشید و مشکلات همراه مانند آپنه خواب، فشار خون بالا، بیماری قلبی یا دیابت نوع 2 داشته باشید، ممکن است این جراحی را توصیه کند.

چگونه برای جراحی اسلیو معده آماده شویم؟

ممکن است به توصیه پزشک به آزمایش خون نیاز داشته باشید. ممکن است به مطالعات تصویربرداری از معده خود نیاز داشته باشید و یا به آندوسکوپی فوقانی معده نیاز داشته باشید. اگر سیگار می کشید، باید چند ماه قبل از جراحی آن را ترک کنید. جراح ممکن است از شما بخواهد قبل از جراحی مقداری وزن کم کنید. این به کوچک‌تر شدن کبد و ایمن‌تر شدن عمل جراحی کمک می‌کند. در روزهای قبل از جراحی باید مصرف آسپرین، ایبوپروفن و سایر داروهای رقیق کننده خون را متوقف کنید. بعد از نیمه شب قبل از عمل نباید چیزی بخورید یا بنوشید.

در حین جراحی اسلیو معده چه اتفاقی می افتد؟

شما برای جراحی خود بیهوشی عمومی خواهید داشت. جراح شما از روش لاپاراسکوپی استفاده خواهد کرد. یعنی جراح این عمل را با استفاده از تصاویر روی صفحه تلویزیون در اتاق عمل انجام می دهد. او چندین برش کوچک در بالای شکم شما ایجاد می کند. سپس جراح یک لاپاراسکوپ را وارد می کند و ابزار جراحی کوچک را در این برش ها قرار می دهد. در این هنگام متخصص بیهوشی یک لوله اندازه‌گیری را از طریق دهان شما به سمت معده عبور می‌دهد. سپس جراح از یک منگنه لاپاراسکوپی برای تقسیم معده استفاده می‌کند و یک معده عمودی باریک باقی می‌گذارد. قسمتی از معده که برداشته شده است(حدود 80 درصد از معده) از طریق یک برش از شکم خارج می شود. سپس جراح شما ممکن است با استفاده از مطالعه رنگ یا آندوسکوپی فوقانی هرگونه نشتی را در باقیمانده معده شما بررسی کند.

خطرات جراحی LSG چیست؟

هر عمل جراحی که تحت بیهوشی عمومی انجام شود، خطر آسیب قلبی و مغزی را به همراه دارد، اما احتمال این خطرات کم است. با جراحی LSG 5 تا 10 درصد خطر عوارض زیر برای شما وجود دارد.

·         نشت آب معده از جایی که معده خارج شده است.

·         خون ریزی

·         عفونت

·         لخته خونی که در پای شما ایجاد می شود و به ریه ها و قلب شما می رود.

·         باریک شدن قطر داخلی معده

·         اختلال در جذب برخی مواد مغذی

·         تشدید ریفلاکس متوسط یا شدید (در این صورت ممکن است پزشک به بای پس معده توصیه کند).

برای کمک به محافظت در برابر مشکلات گوارشی و بازیابی وزن، باید تا سال سوم پس از جراحی به پیگیری دقیق ادامه دهید. کاهش وزن پس از LSG پس از چند سال کاهش می یابد و معده شما ممکن است کشیده و رشد کند. برای موفقیت هر عمل جراحی چاقی، باید تغییرات مهمی در سبک زندگی ایجاد کنید که شامل تغذیه بهتر و ورزش منظم باشد.

بعد از جراحی اسلیو معده چه اتفاقی می افتد؟

شما احتمالا روز بعد از عمل به خانه می روید. برای یک یا دو هفته اول رژیم مایعات خواهید داشت. شما از مایعات به غذاهای پوره شده، سپس غذاهای نرم و سپس به سمت مصرف غذاهای معمولی خواهید رفت. حجم هر وعده غذایی باید بسیار کم باشد. باید آهسته غذا بخورید و هر لقمه را خوب بجوید. خیلی سریع به سمت غذای معمول خود نروید. چون می تواند باعث درد و استفراغ شود. باید عادات غذایی خود را تغییر دهید و وعده های غذایی کم حجم بخورید.

افرادی که جراحی کاهش وزن انجام می دهند ممکن است در دریافت ویتامین ها و مواد معدنی کافی دچار مشکل شوند. این موضوع  به این دلیل است که آنها غذای کمتری دریافت می کنند و ممکن است مواد مغذی کمتری را جذب کنند. ممکن است لازم باشد روزانه یک مولتی ویتامین به علاوه یک مکمل کلسیم-ویتامین D مصرف کنید. ممکن است به مواد مغذی اضافی مانند ویتامین B-12 یا آهن نیاز داشته باشید. شما باید هر چند ماه یک بار در سال بعد از جراحی آزمایش خون منظم داشته باشید. این برای اطمینان از نداشتن کمبود آهن خون (کم خونی)، گلوکز خون بالا، یا سطح پایین کلسیم یا ویتامین D است. اگر سوزش معده دارید، ممکن است نیاز به دارو برای کاهش اسید معده داشته باشید.

پس از کاهش وزن، ممکن است مقداری از وزنی که از دست داده اید دوباره به دست آورید. برای جلوگیری از این امر، یک رژیم غذایی سالم را دنبال کرده و به طور منظم ورزش کنید. باقیمانده معده ممکن است در طول زمان گشاد شود. این به شما اجازه می دهد بیشتر بخورید. اما به خاطر داشته باشید که اگر زیاد غذا بخورید، ممکن است دوباره وزن شما افزایش یابد.

برداشتن بخشی از معده باعث کاهش سطح هورمونی به نام گرلین(ghrelin) در بدن می‌شود که معمولاً به آن «هورمون گرسنگی» می‌گویند. بنابراین، بسیاری از مردم بعد از عمل جراحی اسلیو گاسترکتومی کمتر گرسنه می شوند. گرلین همچنین در متابولیسم قند خون نقش دارد، بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع II اغلب بعد از عمل اسلیو گاسترکتومی نیاز کمتری به داروهای ضد دیابت (به ویژه داروهای خوراکی) دارند.

 

منبع:

https://www.hopkinsmedicine.org/health/treatment-tests-and-therapies/gastric-sleeve-surgery

https://columbiasurgery.org/conditions-and-treatments/sleeve-gastrectomy



تاریخ انتشار: 11:28:51 1402/10/10
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه