دانشمندان مدعی کشف هورمونی برای کمک به افزایش سرعت کاهش وزن شدند.دانشمندان می‌گویند هورمونی را کشف کرده‌اند که نه‌تنها می‌تواند میل به غذاخوردن را کاهش دهد، بلکه سرعت سوخت‌وساز در عضلات را بیشتر کند.

✔️کم‌کردن وزن برای خیلی‌ها کار راحتی نیست و حفظ کاهش وزن نیز می‌تواند به همین اندازه دشوار باشد. حالا محققان می‌گویند توانسته‌اند هورمونی را پیدا کنند که می‌تواند در کاهش مؤثر وزن به کمک افراد بیاید.

✔️به گزارش ساینس‌الرت، گروهی از محققان ازجمله از دانشگاه مک‌مستر کانادا در آزمایش روی موش‌ها متوجه مسیر سیگنالی یک هورمون شده‌اند که می‌تواند برای کاهش وزن مفید باشد. این مسیرهای سیگنالی شبیه به واکنش‌های زنجیره‌ای زیست‌شیمیایی در بدن هستند که از طریق محرک‌های خاص (نظیر برخی داروها) می‌توانند نتیجه‌ای خاص (نظیر کاهش وزن) را حاصل کنند.

✔️در این پژوهش، هورمون «فاکتور تمایز رشد 15» (GDF15) در موش‌ها مانع از آن می‌شد که درصورت کاهش حجم غذا، سطح انرژی به‌طور خودکار پایین نیاید. «گرگوری اشتاین‌برگ» از دانشگاه مک‌مستر می‌گوید: «ما دریافتیم که GDF15 در موش‌ها با افزایش چرخه بیهوده کلسیم در ماهیچه‌ها، جلوی کاهش سرعت متابولیسم در حین رژیم‌گرفتن را می‌گیرد.»

✔️اشتاین‌برگ می‌گوید تحقیق آن‌ها پتانسیل‌های هورمون GDF15 را نه‌فقط در کاهش میل به خوردن غذاهای چرب، بلکه در کمک‌رسانی به سوختن انرژی در ماهیچه‌ها نشان می‌دهد.

✔️هورمون GDF15 به‌صورت طبیعی در بدن، به‌خصوص در کبد و کلیه‌ها تولید می‌شود و می‌دانیم که تولید آن در دوره بارداری افزایش می‌یابد. محققان می‌گویند: «مطالعات آینده برای بررسی ارتباط میان GDF15-GFRAL، چرخه کلسیم در ماهیچه‌ها و مصرف انرژی در انسان‌ها قبل و بعد از کاهش وزن، از آن جهت اهمیت خواهد داشت که می‌تواند پتانسیل‌های درمانی استفاده از این روش در درمان تولید گرمای انطباقی را اثبات کند.»

✔️هنوز باید تحقیقات زیادی انجام بگیرد تا مکانیزم‌های مؤثر در این اتفاق مشخص شود. علاوه‌براین، باید دید که این سازوکار در بدن انسان‌ها هم مشابه موش‌ها عمل می‌کند یا خیر. اما به‌هرحال، این نتایج امیدوارکننده است. نتایج تحقیق حاضر در مجله معتبر Nature (https://www.nature.com/articles/s41586-023-06249-4) منتشر شده است.
 
Nature⤵️


تاریخ انتشار: 19:58:36 1402/04/17
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه