تشخیص سرطان سینه

امروزه بسیاری از مردم دوست دارند که آگاهی خود را در مورد انواع سرطان و راه های تشخیص و درمان آن ها بالا ببرند.

یکی از این سرطان ها، سرطان سینه یا پستان است. راه های مختلفی برای شناسایی توده های سرطانی در این بخش از بدن وجود دارند که معاینه توسط خود فرد و در مرحله ی بعد توسط پزشک، ابتدایی ترین مرحله ی آن است.

در این مقاله نشانه های اولیه ی سرطان سینه (که ممکن است در برخی افراد وجود داشته باشند و در برخی دیگر نه) را به شما معرفی کرده و نکات مهمی در مورد تشخیص سرطان سینه در منزل و در مطب پزشک را عنوان خواهیم کرد.

 

نشانه های ظاهری سرطان پستان

در عکس نوشته ی زیر می توانید مهم ترین و شایع ترین علائم سرطان سینه را ببینید. اگر هر یک از این علائم را در خود مشاهده کردید:

·         نترسید و سعی کنید خودتان را کنترل کنید.

·         در اولین اقدام به متخصص زنان قابل اطمینان خود مراجعه کنید تا تحت معاینه های تخصصی قرار بگیرید.

·         در صورت نیاز برای شما انجام ماموگرافی، سونوگرافی و یا نمونه برداری از پستان تجویز خواهد شد که باید برای اطمینان از وضعیت خود حتما آن ها را به انجام برسانید.

همان طور که در چند خط بالاتر گفتیم، در بعضی از افراد نشانه ای از سرطان سینه مشاهده نمی شود، در حالی که آن ها به این بیماری مبتلا هستند. بنا بر این اولویت تشخیص اولیه سرطان سینه با معاینه است.

بسیاری از خانم ها بلد نیستند سینه های خود را از نظر وجود توده های مشکوک معاینه کنند. با خواندن ادامه ی این مطلب به شما یاد خواهیم داد که چگونه پستان های خود را در خانه معاینه کنید.

 

تست سرطان سينه در منزل

این خیلی مهم است که بتوانید با معاینه ی پستان های خود در منزل از وجود توده های سرطانی اطلاع پیدا کنید. چرا که این اولین قدم برای تشخیص این بیماری است.

هر چه زودتر تشخیص سرطان اتفاق بیفتد، به همان میزان، پیچیدگی های درمان آن کم تر خواهد شد.

اگر نتوانستید خودتان را معاینه کنید یا خواستید که از نتیجه ی معاینه مطمئن شوید، می توانید به عنوان گام دوم در این مسیر به یک متخصص زنان مراجعه کنید تا سینه هایتان را از نظر وجود توده های سرطانی بررسی کند.

در تصویر زیر می بینید که چگونه باید پستان ها را در خانه معاینه کرد:

 

مراجعه به متخصص زنان برای تشخیص توده در پستان

زمانی که تصمیم گرفتید به این منظور به متخصص زنان مراجعه کنید، آن زمان می توانید به فکر انتخاب یک پزشک با تجربه، دانا، با سواد و مورد اطمینان بیفتید.

به گفته ی دکتر سوسن میرزا محمدی، متخصص زنان و زایمان در تهران، بیشتر خانم ها برای معاینه کردن سینه هایشان تمایل دارند که به یک متخصص خانم مراجعه کنند.

 

مراحل تشخیص توده در پستان

به طور کلی مراحل تشخیص سرطان سینه عبارتند از:

·         مشاهده ی نشانه های اولیه (در برخی افراد چنین علائمی بروز نخواهد کرد. بنا بر این مبنای اولیه ی تشخیص سرطان پستان، وجود توده ی قابل لمس و یا دردناک در این ناحیه می باشد)

·         معاینه ی پستان ها توسط خود شخص

·         معاینه توسط متخصص زنان

·         انجام آزمایش هایی همچون ماموگرافی یا سونوگرافی

·         انجام نمونه برداری یا بیوپسی از سینه ها

 

آزمایش تشخیص سرطان سینه

به طور کلی آزمایش های مختلفی برای تشخیص ابتلا یا عدم ابتلای فرد به سرطان سینه وجود دارند که می توان از آن ها به شیوه های مختلف با این هدف بهره برد.

ماموگرافی، سونوگرافی و بیوپسی از این دست آزمایش ها هستند.

از آن جا که ماموگرافی هم عوارض خاص خودش را دارد، قدم اول برای اطلاع از وجود توده سرطانی در پستان، معاینه است.

 

گردآوری: دکتر سوسن میرزا محمدی متخصص و جراح زنان زایمان و ناباروری



تاریخ انتشار: 18:33:57 1402/01/17
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه