نکات کووید و واکسن ها (بخش دوم)

☑️ سابقه آلرژی،کهیر یا حساسیت به داروهایی نظیر پنی سیلین،منع مصرف واکسن ها نیست.

☑️ مصرف همزمان داروهای ضد ویروسی،یا داروهایی بااثرات ضد ویروسی که در درمان کووید چه در گذشته و چه حال استفاده می شده اند،نظیر hcq،داکسی سایکلین،مونته لوکاست،برم هگزین،و...،با واکسن منعی ندارد.

☑️ یکی از عوارض بسیار نادر تزریق واکسن ها،که بخصوص بیشتر با نوع آسترازنیکا بوده،واکنش های ترومبوتیک یا(VITT)است.که درسنین زیر ۵۰ سال،حدودا یک مورد در هر ۵۰ هزار نفر گزارش شده،وحتی در صورت وقوع،با تشخیص و درمان بموقع اکثرا بهبود خواهند یافت.

☑️ برای پیشگیری از حوادث بسیار نادر ترومبوتیک،آسپیرین یا هیچ داروی ضد انعقادی دیگری،قبل یا بعد از تزریق واکسن ها،توصیه نمی شود.

☑️ ورزش و وا‌کسن:هنوز توصیه ای مبنی بر اینکه بعد از وا‌کسن،نباید ورزش کرد از یک مرجع رسمی نشده است.
اما بخاطر وقوع عارضه بسیار نادر میوکاردیت بدنبال بعضی از انواع واکسن ها،توصیه متخصصان باتجربه ورزشی این است،که تا ۴۸ ساعت بعد ازتزریق،سعی شود ورزش،بخصوص ورزش سنگین انجام نشود.
 بطور کلی هم در مورد سایر انواع واکسن ها که در گذشته مطالعه روی آن انجام شده،دیده شده که در ورزشکاران، سیستم ایمنی پاسخ مناسب تری به تزریق واکسن ها نشان داده است.

☑️ سنجش آنتی بادی ضد کووید،پس از تزریق واکسن و یا قبل از آن برای تعیین سطح ایمنی در مقابل ویروس،طبق نظر FDAوACR،و بر اساس واکسن های استاندارد موجود در آمریکا،توصیه نمی شود.

☑️ واکسن هایی که تا کنون مجوز تزریق در اتحادیه اروپا یا آمریکای شمالی را توانسته اند کسب کنند عبارتند از:(بایونتک فایزر،مودرنا،آکسفورد آسترازنیکا،j&j) 

☑️ بخاطر ظهور واریانت دلتا،فاصله تزریق توصیه شده دو دوز آسترازنیکا،طبق نظر JCVI ،از ۱۲ هفته به ۸ هفته(و در بعضی شرایط حتی به ۴ هفته)تقلیل یافته است.

☑️ طبق نظر CDC،فاصله زمانی لازمه بعد از ابتلا به بیماری و تزریق واکسن،۲۸ روز پس از شروع علائم بیماری یا مثبت شدنPCR هست.اما بعضی متخصصین می گویند بهتر است ۲۸ روز بعد از بهبودی کامل از بیماری تزریق واکسن انجام شود.

☑️ واکسن و اهدای خون:با انواع استاندارد واکسن ها(فایزر،مودرنا،j&j،آکسفوردآسترازنیکا،نواواکس)،هیچ محدودیت زمانی بعد از تزریق واکسن و اهدای خون لازم نیست.
اما اگر فرد برند واکسن تزریق شده را نداند،و یا واکسن او از انواع فوق نباشد،باید ۲ هفته پس از تزریق واکسن صبر کند و سپس برای اهدای خون اقدام کند.
☑️ هیچ یک از انواع واکسن کووید،حاوی ویروس زنده نیست.بنابراین در هیچ نوع از انواع ضعف ایمنی،ممنوعیتی ندارد.و همینطور فرد بخاطر تزریق  واکسن،به هیچ عنوان ناقل بیماری نخواهد شد.

✍️ دکترجاویدحسینی


تاریخ انتشار: 17:21:38 1400/06/18
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه