مصرف منظم شیر باعث افزایش سطح کلسترول نمی‌شود
با وجودی که برخی مطالعات قبلی از رابطه احتمالی بین مصرف منظم شیر و بالا رفتن کلسترول خبر می‌دادند، اما تحقیقات جدید انجام شده روی دو میلیون داوطلب می‌گوید افرادی که به صورت منظم شیر می‌نوشند، سطح کلسترول خوب و کلسترول بد کمتری دارند، حتی وقتی میزان BMI آنها از افرادی که منظم شیر مصرف نمی‌کنند، بیشتر باشد.


✔️نتایج این مطالعه در مجله بین‌المللی «Obesity» منتشر شده است. نتایج این مطالعه به همین جا ختم نشده و در بررسی‌های بیشتری که محققان در همین راستا انجام دادند، متوجه شدند افرادی که به صورت منظم شیر مصرف می‌کنند، ۱۴ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ عروق کرونر قلب قرار دارند.

✔️تیم تحقیقاتی برای رسیدن به نتایج مذکور، تغییرات ژن« لاکتاز» را که با هضم قند شیر معروف به لاکتوز در ارتباط است، مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که با بررسی این ژن می‌توانند افرادی که توانایی هضم لاکتوز را دارند شناسایی کنند. پژوهشگران از همین رویکرد برای بررسی میزان بالا رفتن کلسترول در افرادی که منظم شیر می‌خورند، استفاده کردند.

✔️پروفسور «ویمال کارانی»، استاد تغذیه در دانشگاه ریدینگ می‌گوید:

«با بررسی وضعیت داوطلبان این مطالعه تحقیقاتی متوجه شدیم افرادی که به صورت منظم و بیشتر از بقیه شیر مصرف می‌کردند و با وجود BMI بالا، سطح کلسترول خوب و بد پایین‌تری داشتند. همچنین نتایج اولیه تحقیق نشان می‌دهد این افراد به میزان قابل توجهی کمتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قرار دارند. همه این موارد از این حکایت دارند که کاهش مصرف شیر به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عروقی ضروری نیست.»

✔️تحقیقات جدید به دنبال چندین مطالعه قبلی که نشان می‌داد رابطه احتمالی بین مصرف لبنیات و بیماری‌های قلب به دلیل چاقی و دیابت وجود دارد، انجام شده است. در این مطالعه که در حدود ۲ میلیون نفر داوطلب در آن شرکت کرده‌اند، مدارک محکمی در رابطه با مصرف شیر و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نیز مشاهده نشده است.




تاریخ انتشار: 22:3:11 1400/04/04
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه