جهش جدید کرونا

سازمان بهداشت جهانی سویه جدید ویروس کرونا را "اومیکرون" نام گذاشته و آن را نگران‌کننده طبقه‌بندی کرده است.


این سویه جهش‌های زیادی داشته و شواهد اولیه حاکی نشان داده است که این سویه موارد ابتلا به ویروس را افزایش داده است.

این سویه اولین بار در روز ۲۴ نوامبر از سوی آفریقای جنوبی به سازمان بهداشت جهانی معرفی شد ولی پس از آن در بوتسوانا، بلژیک، هنگ‌کنگ و اسراییل نیز شناسایی شده است.

برخی ازز کشورها سفر از کشورهای جنوبی قاره آفریقا را محدود یا ممنوع کرده‌اند.

اومیکرون، همانند نام‌های قبلی (آلفا، بتا، گاما و دلتا) یکی از حروف الفبای یونانی است و جایگزین «B.1.1.529» خواهد شد که نام علمی آن محسوب می‌شود.

این سویه تاکنون در آفریقای جنوبی، بوتساوانا، بلژیک، هنگ‌کنگ و اسرائیل شناسایی شده و گفته می‌شود یکی از تغییریافته‌ترین موارد جهش ویروس کروناست.

سازمان بهداشت جهانی همچنین، اومیکرون را «سویه نگران‌کننده» طبقه‌بندی کرده که به معنای خطرات آن در مقایسه با دیگر جهش‌های ویروس کروناست.

جان ادموندز، یکی از اعضای گروه مشاوره علمی برای موارد اضطراری که از مشاوران دولت بریتانیا محسوب می‌شود به بی‌بی‌سی گفت که سویه اومیکرون، جهشی «بسیار نگران‌کننده» است و بسیاری از واکسن‌های کرونا در برابرش کارآمد نخواهند بود.

در عین حال هنوز بر سر این موضوع که تا چه اندازه واکسن‌های موجود می‌توانند جلوی خطرات سویه اومیکرون را بگیرند، در بین کارشناسان توافق نظر وجود ندارد.

از جمله یکی از دانشمندان دانشگاه آکسفورد به بی‌بی‌سی گفت که اگرچه این سویه، وضعیت خطرناکی ایجاد کرده، اما این «به معنای پایان دنیا نیست.»

منبع: بی بی سی



تاریخ انتشار: 22:41:41 1400/09/06
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه