محققان از کشف آنتی‌بادی مقاوم در برابر همه گونه‌های ویروس کرونا خبر می‌دهند

دانشمندان در کنار استفاده از واکسن به دنبال روش‌های دیگری برای مقابله با ویروس کرونا هستند و در مطالعات جدید از آنتی‌بادی بیماری که در سال ۲۰۰۳ به کرونا مبتلا شده بود برای مقابله با این بیماری استفاده کرده‌اند. این آنتی‌بادی در برابر همه گونه‌های ویروس کرونا و سایر اعضای این خانواده مقاوم بوده است.

بررسی‌های محققان در استفاده از روش جدید درمانی «سوتروویماب» نشان می‌دهد که آنتی‌بادی S309 انواع SARS-CoV-2 از جمله جهش‌های جدیدی را که می‌توانند از دام آنتی‌بادی‌های مربوط به ابتلاهای قبلی بگریزند، خنثی می‌کند. این درمان نزدیک به سه ماه پیش از سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا مجوز استفاده اضطراری دریافت کرده بود. «جی نیکس»، رئیس کنسرسیوم بیولوژی مولکولی در آزمایشگاه برکلی با بلورنگاری اشعه ایکس روی آنتی‌بادی‌های به دست آمده از بهبودیافتگان کرونا تحقیقات خود را انجام داده است.

تلاش‌های او به تولید نقشه‌های ساختاری پرجزئیات از نحوه اتصال این آنتی‌بادی‌ها به شاخک پروتئینی SARS-CoV-2 کمک کرده و به پژوهشگران اجازه داده تا به بهترین درمان ممکن نزدیک‌تر شوند. با توجه به نتایج آزمایشگاهی، محققان یک درمان سوتروویماب را بر اساس ساختار S309 توسعه داده و آن را در آزمایش‌های بالینی امتحان کرده‌اند.

محققان با آگاهی نسبت به این مسئله که امکان بروز جهش‌های تازه وجود دارد و عامل جدید بیماری‌زای ویروس کرونا می‌تواند بین انسان و حیوان منتقل شود، به بررسی دقیق فاکتورهای اثرگذار در افزایش مقاومت آنتی‌بادی‌ها به گریز ویروسی پرداختند و به دنبال پاسخ این سوال رفتند که چگونگی برخی آنتی‌بادی‌ها در برابر ویروس‌های وابسته واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهند.

پژوهشگران با استفاده از تحلیل‌های بیوشیمیایی و ساختاری، اسکن جهش‌ها و آزمایش‌های اتصال ویروس موفق به کشف یک آنتی‌بادی خاص شدند که قابلیت‌های بی‌بدیل و خارق‌العاده‌ای دارد. جی نیکس می‌گوید: «این آنتی‌بادی ظاهرا می‌تواند همه ساربکوویروس‌های شناخته‌ شده سرده‌ای از کروناویروس‌ها که باعث عفونت‌های تنفسی در پستان‌داران می‌شوند را خنثی کند. با توجه به نقطه اتصال خاص [آنتی‌بادی] به بخش مقاوم به جهش ویروس، گریز گونه‌های جدید خیلی دشوارتر می‌شود».

با این حال، هنوز باید آزمایش‌های بیشتری روی همسترها انجام شود تا از اثرگذاری این آنتی‌بادی در برابر ابتلا به کووید-۱۹ اطمینان یابیم.

پژوهش محققان در ژورنال «نیچر» منتشر شده است.



تاریخ انتشار: 15:28:3 1400/06/13
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه